Alla inlägg den 25 juli 2014

Av Johanna - 25 juli 2014 22:23

"A burglarobbit? Never heard of a buuurglarobbit before!"

Med handen på hjärtat så har jag äntligen tagit tummen ur baken och börjat läsa "Hobbiten". Mestadels för att jag ska veta hur det slutar innan den sista filmen kommer ut, he he. Det känns dock lagom tragiskt att man tänker som så att "åh snart har jag läst ut första filmen". Tragedi nummer två är att många händelser från boken finns med i filmerna men de är långt ifrån lika varanda. Självfallet inser jag att man måste ändra ganska mycket för att det ska kunna bli en film, but it sucks anyway. Det som retar mig mest är ändå att karaktärernas personligheter är så gott som förvrängda. Och detta skriver jag efter att ha läst knappa hundra sidor hehe. Det måste ändå säga en hel del. Well, well... Oh right, värt att notera; flera av namnen i min utgåva av boken är översatta rent tragiskt. Har ni någon aning om vad jag pratar om, om jag nämner namn som; Secker, Riftedal och Vilgot? Well neither do I. Urgh.

Kära översättare, om ni tvunget ska översätta namn... please don't.

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26 27
28
29
30
31
<<<
Juli 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards